Is superior mesenteric artery life threatening?

Is superior mesenteric artery life threatening?

CONCLUSION. SMA syndrome is a rare but life-threatening cause of abdominal pain and vomiting. SMA syndrome can occur in patients without chronic emesis.

What causes Wilkie syndrome?

Wilkie’s syndrome, also commonly known as superior mesenteric artery (SMA) syndrome, is an infrequent and rare cause of small bowel obstruction. It is caused by extrinsic compression of the duodenal segment of the intestine between the aorta and SMA, causing significant post-prandial abdominal pain and vomiting.

Does SMA syndrome go away?

SMAS is a medically treatable cause of small bowel obstruction with an overall good prognosis. Conservative medical treatment with nutritional rehabilitation is the least risky of treatment options and is successful in the majority of patients.

How do you fix mesenteric artery disease?

Options for surgery include a duodenojejunostomy or gastrojejunostomy to bypass the obstruction or a duodenal derotation procedure (otherwise known as the Strong procedure) to alter the aortomesenteric angle and place the third and fourth portions of the duodenum to the right of the superior mesenteric artery.

Is SMAS hereditary?

Spinal muscular atrophy (SMA) is the second leading cause of neuromuscular disease. It is usually inherited as an autosomal recessive trait (a person must get the defective gene from both parents to be affected).

How is Wilkie syndrome treated?

Wilkie’s syndrome is a rare cause of chronic duodenal ileus with no specific symptoms and diagnosis depends on a high index of suspicion. It is treated conservatively in the early stages while duodenojejunostomy is the operative treatment of choice.

How rare is Wilkie’s?

Superior mesenteric artery (SMA) syndrome or Wilkie’s syndrome is a rare gastrointestinal disorder present in 0.013–0.3% of the general population [1]. It is characterized by the vascular compression of the duodenum between the aorta and the SMA.

Can adults get SMA syndrome?

In adults, clinical SMA syndrome manifestations appear if the angle drops below 20°, and it is believed that values of this angle may be lower for pediatric patients [5].

Is SMAS an autoimmune disease?

SMAs attack smooth muscle tissues in the liver and other parts of the body. If SMAs are found in your blood, it is likely you have autoimmune hepatitis. Autoimmune hepatitis is a disease in which the immune system attacks liver tissues.

Is Duodenojejunostomy safe?

Laparoscopic duodenojejunostomy is feasible, safe, and effective. It gives the same results as open surgery with all the advantages of minimally invasive surgery.

Wie führen wir endoskopische Untersuchungen durch?

Alle endoskopischen Untersuchungen führen wir mit schonender CO2- Insufflation durch. Fast 90% aller Untersuchungen erfolgen unter Sedierung (vorwiegend mit Propofol). Für endoskopische Eingriffe in Narkose bzw. in tiefer Sedierung bei Risikopatientinnen und -patienten steht uns ein Anästhesieteam zur Verfügung.

Was ist ein modernes Endoskop?

Je nach untersuchtem Organ bzw. Region wird die Endoskopie unterschiedlich bezeichnet. Ein modernes Endoskop ist ein hochentwickeltes, etwa fingerdickes flexibles Untersuchungsgerät, mit dem Bilder in hochauflösender (Full-HD) Qualität aufgenommen werden.

Was muss in der Endoskopie getrunken werden?

Dazu muss eine Flüssigkeit (Wash-out Lösung) getrunken werden, die den Darm reinigt und diesen somit bei der eigentlichen Untersuchung beurteilbar macht. Am Tag der Untersuchung kommen Sie in die Ordination und erhalten nach Erledigung der Anmeldeformalitäten in der Umkleide spezielle Endoskopiekleidung.

Was ist Gastroskopie und Koloskopie?

Gastroskopie und Koloskopie. Für die Diagnose von Magen-Darm-Erkrankungen sind Gastroskopie (Magenspiegelung) und Koloskopie (Darmspiegelung) die aussagekräftigsten Untersuchungen. Mit etwa kleinfingerdicken flexiblen Endoskopen mit Videochip an der Spitze ist es möglich, die Schleimhaut zu beurteilen, schmerzlos Gewebeproben zu entnehmen